Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

PLK SA: Kolejne kilometry torów o podwyższonych parametrach

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Data publikacji:
10-09-2025
Ostatnia modyfikacja:
10-09-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
PKP PLK

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
PLK SA: Kolejne kilometry torów o podwyższonych parametrach
fot. PKP PLKZdjęcie ilustracyjne
W porównaniu do września ubiegłego roku pociągi pasażerskie przyspieszyły na torach o długości blisko 1700 km, a towarowe – na prawie 1900 km torów. Na ponad 2160 km torów zwiększono maksymalne dopuszczalne naciski taboru na infrastrukturę – informują PLK SA.

Wyższe prędkości obowiązują m. in. na trasach Warszawa – Katowice, Warszawa – Terespol, Warszawa – Poznań, Warszawa – Kraków, Poznań – Szczecin, Suwałki – Trakiszki, Lublin – Przeworsk czy Katowice – Legnica. O inwestycjach lub pracach utrzymaniowych na wielu z nich pisaliśmy już na naszych łamach.

– Wraz z wdrożeniem tegorocznej powakacyjnej korekty rozkładu jazdy po raz kolejny zwiększyliśmy maksymalne prędkości dla pociągów pasażerskich. W stosunku do września ubiegłego roku składy wagonowe kursują z wyższą prędkością na torach o łącznej długości 1186 km, a szynobusy [chodzi o zespoły trakcyjne – przyp. RK] – 1697 km – wylicza zarządca infrastruktury.

Prędkość pociągów towarowych wzrosła w ciągu ostatniego roku na 1868 km torów. Ponadto na 2160 km zwiększono dopuszczalny nacisk (czyli wskaźnik określający dopuszczalne obciążenie linii – siłę, z jaką oś pojazdu szynowego oddziałuje na tor) do maksymalnego poziomu 221 kN. – To kluczowy parametr, od którego zależy kursowanie najcięższych składów – nie tylko w głównych korytarzach transportowych, ale również poza nimi. Realna poprawa warunków przewozu towarów na sieci PLK nastąpiła na liniach między Poznaniem a Szczecinem, Chorzowem a Tczewem, Wrocławiem a Międzylesiem czy Warszawą a Białymstokiem – uściślają PLK SA.

Dla pasażerów przekłada się to na krótsze czasy podróży i wyższą punktualność pociągów. Efektem jest obserwowany od lat wzrost popularności kolei pasażerskiej. Większe dopuszczalne obciążenie oznacza za to sprawniejszy przewóz ładunków (co, niestety, na razie nie przekłada się na konkurencyjność wobec transportu drogowego i wzrost przewozów).

– PLK SA konsekwentnie unowocześniają infrastrukturę kolejową. Efektem jest systematyczny wzrost parametrów technicznych sieci linii kolejowych, takich jak prędkość i dopuszczalne naciski dla ciężkich składów. Dzięki modernizacjom oraz pracom utrzymaniowym potencjał polskiej kolei stale rośnie – przekonuje spółka. Równie ważną korzyścią jest przeciwdziałanie wykluczeniu komunikacyjnemu: poprawa parametrów linii oznacza dla mieszkańców mniejszych miejscowości i regionów otwarcie nowych możliwości.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Przetarg na rozbudowę linii 260. Drugi tor pomoże Portowi Gdańsk

Infrastruktura

Przetarg na rozbudowę linii 260. Drugi tor pomoże Portowi Gdańsk

inf. pras. PKP PLK, opr. Roman Czubiński 01 września 2025

W sierpniu PKP PLK wyprzedziły plan przetargowy na 2025 rok

Infrastruktura

PLK: Rusza przetarg na Warszawę Wschodnią

Infrastruktura

PLK: Rusza przetarg na Warszawę Wschodnią

inf. pras. PKP PLK, oprac. Redakcja 27 sierpnia 2025

Warszawa: Ursus Północny – początek przebudowy jeszcze w sierpniu

Infrastruktura

Zobacz również:

Przetarg na rozbudowę linii 260. Drugi tor pomoże Portowi Gdańsk

Infrastruktura

Przetarg na rozbudowę linii 260. Drugi tor pomoże Portowi Gdańsk

inf. pras. PKP PLK, opr. Roman Czubiński 01 września 2025

W sierpniu PKP PLK wyprzedziły plan przetargowy na 2025 rok

Infrastruktura

PLK: Rusza przetarg na Warszawę Wschodnią

Infrastruktura

PLK: Rusza przetarg na Warszawę Wschodnią

inf. pras. PKP PLK, oprac. Redakcja 27 sierpnia 2025

Warszawa: Ursus Północny – początek przebudowy jeszcze w sierpniu

Infrastruktura

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij