W porównaniu do września ubiegłego roku pociągi pasażerskie przyspieszyły na torach o długości blisko 1700 km, a towarowe – na prawie 1900 km torów. Na ponad 2160 km torów zwiększono maksymalne dopuszczalne naciski taboru na infrastrukturę – informują PLK SA.
Wyższe prędkości obowiązują m. in. na trasach Warszawa – Katowice, Warszawa – Terespol, Warszawa – Poznań, Warszawa – Kraków,
Poznań – Szczecin,
Suwałki – Trakiszki,
Lublin – Przeworsk czy
Katowice – Legnica. O inwestycjach lub pracach utrzymaniowych na wielu z nich pisaliśmy już na naszych łamach.
– Wraz z wdrożeniem tegorocznej powakacyjnej korekty rozkładu jazdy po raz kolejny zwiększyliśmy maksymalne prędkości dla pociągów pasażerskich. W stosunku do września ubiegłego roku składy wagonowe kursują z wyższą prędkością na torach o łącznej długości 1186 km, a szynobusy [chodzi o zespoły trakcyjne – przyp. RK] – 1697 km – wylicza zarządca infrastruktury.
Prędkość pociągów towarowych wzrosła w ciągu ostatniego roku na 1868 km torów. Ponadto na 2160 km zwiększono dopuszczalny nacisk (czyli wskaźnik określający dopuszczalne obciążenie linii – siłę, z jaką oś pojazdu szynowego oddziałuje na tor) do maksymalnego poziomu 221 kN. – To kluczowy parametr, od którego zależy kursowanie najcięższych składów – nie tylko w głównych korytarzach transportowych, ale również poza nimi. Realna poprawa warunków przewozu towarów na sieci PLK nastąpiła na liniach między Poznaniem a Szczecinem, Chorzowem a Tczewem, Wrocławiem a Międzylesiem czy Warszawą a Białymstokiem – uściślają PLK SA.
Dla pasażerów przekłada się to na krótsze czasy podróży i wyższą punktualność pociągów. Efektem jest obserwowany od lat
wzrost popularności kolei pasażerskiej. Większe dopuszczalne obciążenie oznacza za to sprawniejszy przewóz ładunków (co, niestety,
na razie nie przekłada się na konkurencyjność wobec transportu drogowego i wzrost przewozów).
– PLK SA konsekwentnie unowocześniają infrastrukturę kolejową. Efektem jest systematyczny wzrost parametrów technicznych sieci linii kolejowych, takich jak prędkość i dopuszczalne naciski dla ciężkich składów. Dzięki modernizacjom oraz pracom utrzymaniowym potencjał polskiej kolei stale rośnie – przekonuje spółka. Równie ważną korzyścią jest przeciwdziałanie wykluczeniu komunikacyjnemu: poprawa parametrów linii oznacza dla mieszkańców mniejszych miejscowości i regionów otwarcie nowych możliwości.